Veelgestelde vragen

FAQ

1Moet ik voor hoortoestellen eerst naar de KNO-arts?
In tegenstelling tot een aantal jaren geleden, hoeft u niet meer standaard eerst naar de KNO-arts. In de meeste situaties kunnen we volgens de Nederlandse protocollen zonder tussenkomst van een specialist een proef starten met hoortoestellen nadat we een goede hoormeting hebben gedaan. In bepaalde situaties zullen we u alsnog naar de KNO-arts of het Audiologisch Centrum doorverwijzen. Dat kan nodig zijn om contra-indicaties uit te sluiten of omdat deze disciplines beter passende hulp kunnen bieden. Dit doen we altijd in overleg met u.
2Hoe is het geregeld met de service & nazorg wanneer ik een hoortoestel koop?
Wanneer u een toestel aangeschaft heeft bij BenZ Hoortoestellen wordt u 1 x per jaar uitgenodigd voor het onderhoud en evaluatie. Uw toestel wordt schoongemaakt en gecontroleerd op correct functioneren. Wanneer er bijzonderheden zijn in de werking in het dagelijks gebruik kijken we samen naar de oorzaak en de oplossing hiervan. Waar nodig kan ook hoortest uitgevoerd worden waarop de instellingen worden bijgesteld.
3Mensen in mijn omgeving zijn tevreden / ontevreden over de hooroplossing die zij gebruiken. Kan ik deze ervaringen als leidend aannemen?
Niemand hetzelfde gehoorverlies heeft en de vorm van oren zo uniek is als een vingerafdruk. De hooroplossing van een familielid/vriend/kennis kan daarom in uw beleving heel anders ervaren worden. Hoortoestellen hebben soms nog een negatief beeld. Dat is jammer, en niet nodig. Met de hoortoesteltechnieken van nu zijn de mogelijkheden ontzettend breed en de geluidskwaliteit net als de vormgeving niet meer te vergelijken met een paar jaar geleden. Wanneer u toe bent aan een hooroplossing, is het belangrijk om deze te laten aansluiten aan uw wensen en verwachtingen die we samen in kaart brengen. Hoortoestellen verdienen daarbij een proefperiode en nazorg waarin we op basis van ervaringen en metingen het resultaat zo optimaal mogelijk maken en houden.
4Wat kan ik verwachten van een voorlichtingsgesprek?
In een gratis voorlichtingsgesprek geeft de audicien u antwoord op al uw vragen. Dit kan zijn over hoortoestellen en/of over hulpmiddelen en accessoires. Nieuwe technologie├źn zoals streaming met uw smart phone. Het hoorprotocol, vergoedingen en de mogelijkheden/voorwaarden die daarbij horen. In dit gesprek wordt geen uitgebreide hoormeting gedaan.
5BenZ Hoortoestellen werkt samen met alle zorgverzekeraars, wat betekent dit voor mij?
krijgt van elke zorgverzekering vergoeding. In principe is de vergoeding 75%, mogelijk oplopend tot 100% afhankelijk van uw aanvullende zorgverzekering. Het tarief per hoortoestel kan per zorgverzekeraar verschillen, maar is altijd inclusief 5 jaar nazorg en service. Enkele zorgverzekeraar heeft slechts met een paar partijen een contract. Toch kunt u dan ook bij ons vergoeding krijgen voor uw hoortoestellen. Deze zal dan iets lager zijn dan bij de gecontracteerde partij.
6Is het mogelijk om verschillende toestellen uit te proberen in de proefperiode?
Na het voorlichtingsgesprek en de intake hebben we een heel duidelijk beeld van uw wensen en verwachtingen van het hoortoestel. Op basis hiervan, de hoortest, en eventueel de uitkomsten van het hoorprotocol wordt er een proef gestart met het hoortoestel wat naar verwachting het best bij u past. Mocht het zo zijn dat deze in de praktijk niet voldoet, gaan we samen op zoek naar een ander hoortoestel dat deze uitdagingen kan ondervangen.
7Hoe kan ik mijn oren het best schoonhouden?
Maak uw gehoorgang niet schoon met een wattenstaafje. Hiermee duwt u het vuil juist terug. Veeg alleen het vuil weg aan het begin van de gehoorgang. Of gebruik een earscratcher. Ook zijn er sprays en druppels waarmee u uw oren veilig reinigt.
8Hoe kan ik mijn hoortoestellen het best onderhouden?
Hoortoestellen worden intensief gebruikt. Goed dagelijks onderhoud is essentieel voor het lang en goed blijven functioneren van uw hoortoestellen. Drogen met een actief droog systeem en ontsmetten zijn de belangrijkste zaken.